چگونه چاه آب حفر کنیم؟

چاه های حفر دستی و سایر روش های دستی برای حفر چاه از هزاران سال پیش وجود داشته است. اگرچه روشهای مکانیزه کارآمدتر و موثر هستند ، اما جوامع افرادی هستند که توانایی حفر چاه به صورت مکانیزه را ندارند.
در صورت که نیاز به حفاری چاه آب و حفاری چاه عمیق داشتید ما در حفاری باران تمامی خدمات را با قیمت مناسب برای شما انجام می دهیم در ادامه این مطلب ما آموزش می دهیم چگونه حفر چاه آب به صورت دستی انجام دهید.

روش های دستی که برای حفر چاه آب استفاده می شود

هزاران سال است که مردم بدون استفاده از تجهیزات برقی حفر چاه آب می کنند. هر یک از روش های توصیف شده در این بخش شامل کار سختی بدنی است، اما بیشتر آنها می توانند با استفاده از مواد و مهارتهای محلی موجود انجام شوند.

حفاری دستی

چگونه چاه آب حفر کنیم؟

حفر چاه با دست، استفاده از ابزارهای ساده مانند کلنگ و بیل با یک سطل روی طناب برای کندن چاه قدیمی ترین و احتمالاً متداول ترین روش دسترسی به آب های زیرزمینی است.

مزایای :

ساخت چاه با حفر دستی فقط به ابزارها و مهارت های معمول نیاز دارد ، بنابراین توسط هر کسی قابل انجام است. در بسیاری از مناطق مردان به عنوان یک شغل در این تجارت تخصص دارند.

این روش معمولاً کم هزینه ترین روش ساخت چاه است.

معایب :

حفر چاه با دست به دلیل پتانسیل بالا برای حفاری و کمبود اکسیژن بسیار خطرناک است. حفر چاه برای یک نفر کار بسیار سختی است. از آنجا که حفر چاه های بسیار عمیق دشوار است ، چاه های حفاری دستی بیش از ۳۰ متر غیر معمول هستند.

تا زمانی که آب زیرزمینی خیلی آهسته نفوذ نکند ، امکان حفاری بیش از حدود یک متر در زیر سطح آب وجود ندارد.

محافظت در برابر آلودگی بسیار دشوار است. راههای زیادی برای نفوذ آبهای سطحی وجود دارد و سطل معمولی روی طنابی که برای واکشی آب استفاده می شود به راحتی باکتریها را به آبهای زیرزمینی منتقل می کند.

یک دست حفر شده با آب بندی دیوارها ، ریختن پیش بند بتونی، قرار دادن درب بالای آن و نصب پمپ دستی قابل محافظت است. اما این اقدامات باعث افزایش هزینه چاه می شود.

لجن کشی

 

چگونه چاه آب حفر کنیم؟ لجن کشیاین روش حفاری باستان شامل بالا و پایین آوردن یک لوله باز در یک سوراخ پر از آب است. با فشار سریع لوله به پایین ، آب  از قسمت بالای آن خارج می شوند. این لوله می تواند به سادگی بامبو یا اتصالات لوله PVC باشد که انتهای آن تیز باشد. با یک لوله حفاری مناسب می توان حداقل تا ۷۰ متر پیش برد. فراتر از حدود ۱۰ متر ، بالا بردن لوله با استفاده از طناب و سه پایه ضروری است.

مزایا :

لجن کشی بسیار راحت تر و ایمن تر از ساختن حفر دستی است. مواد مورد نیاز بسیار ساده بوده و از هر مکانی که در دسترس است می توان آن را سازگار کرد.

معایب :

لجن کشیدن بسیار خسته کننده است و خدمه ای از افراد به نوبت نیاز دارند. فقط می تواند مواد نرم مانند سیلت و ماسه را حفاری کند. رس سخت می تواند به آرامی نفوذ کند اما نمی توان سنگ را حفر کرد. قطر چاه معمولاً فقط کمی بیشتر از قطر پوشش چاه است، بنابراین نصب یک مهر و موم بهداشتی مناسب برای جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی سخت است.

حفاری دستی کوبه ای

گفته می شود این شکل از حفاری بیش از ۴۰۰۰ سال پیش توسط چینی ها استفاده می شده است. امروزه نیز به طور معمول در سراسر جهان انجام می شود. این شامل افتادن مکرر یک مته سنگین متصل به طناب یا کابل در حفره ای است که تا حدی پر از آب است.

کمی خاک را شل می کند ، یا تکه های سنگ را خرد می کند. هنگامی که قلمه ها به اندازه کافی در سوراخ جمع شدند ، مته بیرون کشیده می شود

روشهای مختلفی برای بالا بردن و پایین آمدن مته و وجود دارد ، مانند کشیدن طناب یا استفاده از یک میله انعطاف پذیر گزینه های مناسبی هستند.

با افزودن یک بیت تراش خورده و یک شیر یک طرفه در پایین لوله مته ، می توان تکنیک های ضربه ای و سورتمه زدن دستی را برای دستیابی به نفوذ بهتر از لجن و حذف قلمه های کارآمد تر از حفاری ضربه ای ، در حالی که ایمن تر از حفر دستی است.

مزایا :

اگرچه حفاری دستی کوبه ای به ابزارهای تخصصی تر و مهارت بیشتری نسبت به ساختن خوب حفر دستی نیاز دارد ، اما روشی است که هرکسی می تواند به کار گیرد و آن را کامل کند.

سریعتر و بسیار ایمن تر از اینکه دستی درست کنده شود و قادر به رسیدن به عمق ۷۰ متری یا عمیق تر باشد. با یک طراحی پایه مناسب ، حفاری کوبه ای همچنین می تواند به تخته سنگ ها یا سنگ های جامد نفوذ کند (خیلی کند).

دهانه می تواند برای جلوگیری از ورود آب سطحی به چاه مهر و موم شود و با نصب پمپ دستی می توان منبع خوبی از آب سالم را فراهم کرد. مزیت دیگر نسبت به دستی که به خوبی حفر شده است.

معایب :

شروع دهانه معمولاً نیاز به حفر سوراخ شروع کننده با قطر کوچک با عمق بیش از یک متر دارد. بلند کردن مته کار سختی است ، اما گروهی از مردم می توانند برای به اشتراک گذاشتن کار دور هم جمع شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *