حفاری جهت دار

حفاری جهت دار یکی از پر کاربردترین و همه کاره ترین تکنیک های حفاری است. با این حال تعداد کمی از افراد خارج از صنعت حفاری درک درستی از این روش بسیار موثر دارند. اگر می خواهید دانش خود را در مورد حفاری معاصر بهبود بخشید ، ادامه مطلب را بخوانید. این مقاله با برخی از مهمترین مواردی که باید در مورد حفاری جهت دار بدانید به شما کمک می کند. همچنین جهت حفاری چاه عمیق و حفاری چاه آب می توانید با همکاران ما در حفاری باران در تماس باشید.

اصول جفاری جهت دار

حفاری جهت دار در ساده ترین حالت شامل ایجاد چاه های غیر عمودی است. به عبارت دیگر شافت چاه از طریق زمین مستقیم به پایین نفوذ نمی کند. برعکس از یک زاویه به سمت دیگر منحرف می شود. در شدیدترین نوع حفاری جهت دار ، معروف به حفاری افقی شافت در نهایت موقعیتی موازی با سطح زمین را به خود اختصاص می دهد.

مزایای حفاری جهت دار

حفاری جهت دار در هنگام برداشتن محتوای یک چاه چه روغن چه گاز و چه آب ، مزایای اساسی را به همراه دارد. برای اولین بار حفاری جهت دار به این معنی است که سر چاه نیازی به نشستن مستقیم بالای مخزن ندارد. این بدان معنی است که حتی وقتی ساختمان ها یا سایر سازه ها از موقعیت عمودی جلوگیری می کنند می توان به محتوای چاه دسترسی داشت.
این جنبه از حفاری جهت دار همچنین به مهندسان این امکان را می دهد تا به مخازن واقع در زیر آب آب دسترسی پیدا کنند. در نتیجه حفاری جهت دار نقش اساسی در عملیات حفاری دریایی داشته است. این اجازه را به مهندسان می دهد تا بدون هزینه های هنگفت راه اندازی سکوهای حفاری در ساحل به منابع اصلی دسترسی پیدا کنند.
ماهیت حفاری جهت دار همچنین به این معنی است که می توان چندین چاه را برای برداشت محتویات یک مخزن مشخص ایجاد کرد. این می تواند استخراج منابع را بسیار تسهیل کند.
به همین ترتیب، حفاری جهت دار به یک چاه مرکزی اجازه می دهد تا چندین سوراخ را کار کند. به عبارت دیگر یک چاه می تواند محتویات مخازن متعدد را به طور موثر برداشت کند.

روند حفاری جهت دار

یک چاه جهت دار تا نقطه شروع که همان جایی است که شافت چاه خم می شود شبیه یک چاه عمودی است. نصب یک چاه جهت دار شامل استفاده از یک رشته به اصطلاح مته است که خود متشکل از چندین بخش از لوله مته است که توسط یقه های مته به هم متصل شده است. در نوک رشته مته مته قرار دارد.
برای قسمت عمودی چاه کارگران رشته مته را به همان روشی که هنگام ایجاد یک چاه مستقیم کار می کنند کار می کنند. این شامل چرخاندن کل رشته مته از سطح است. به محض رسیدن رشته مته به نقطه شروع این تاکتیک دیگر موثر نخواهد بود. در عوض باید از یک موتور گل استفاده شود.
یک موتور گل اجازه می دهد تا مته به طور مستقل از بقیه رشته مته بچرخد. این کار را به لطف توان تأمین شده توسط پمپ جابجایی مثبت واقع در داخل موتور انجام می دهد. موتور گل در حفر حفاری عمودی به رشته مته متصل می شود. با این حال تا رسیدن به نقطه شروع موتور گل کار نخواهد کرد.

حفاری جهت دار افقی

همانطور که در بالا اشاره شد ، چاههای افقی از نظر چاهها با سایر چاهها تفاوت دارند زیرا در نهایت شافت با سطح زمین موازی می شود. از نظر فنی هر چاه دارای سوراخ چاه با زاویه بیشتر از ۸۰ درجه را می توان یک چاه افقی دانست. علاوه بر افزایش قابلیت دسترسی به چاه ، یک چاه افقی برای افزایش سطح تولید نیز عمل می کند.
به جای دسترسی ساده به منبع از طریق یک نقطه ، یک چاه افقی از کل عرض خود عبور می کند. این میزان منابع را که می تواند در یک زمان مشخص جمع آوری کند ، بسیار افزایش می دهد. در حقیقت ، یک چاه افقی ممکن است سطح تولید را تا ۲۰ برابر بیشتر از یک چاه عمودی افزایش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *