چاه آب را در چه زمین هایی حفر کنیم؟

چاه آب را در چه زمین هایی حفر کنیم؟ مواد سنگی ممکن است به عنوان سنگهای تلفیقی طبقه بندی شوند (که اغلب سنگ بستر نامیده می شوند) و ممکن است از ماسه سنگ ، سنگ آهک ، گرانیت و سنگهای دیگر تشکیل شده باشد و به عنوان سنگهای غیرمحلولی که از مواد دانه ای مانند شن ، شن و خاک تشکیل شده است. دو ویژگی همه سنگهایی که بر حضور و حرکت آبهای زیر زمین تأثیر می گذارند ، تخلخل (اندازه و مقدار فضاهای خالی) و نفوذپذیری (سهولت نسبی حرکت آب در فضاهای درون سنگ) است.

زمین مناسب حفر چاه آب

سنگ های تلفیقی ممکن است شامل شکستگی ، شکاف های کوچک ، فضاهای منافذ ، فاصله بین لایه ها و دهانه های محلول باشد که همه آنها معمولاً به هم متصل هستند و می توانند آب را نگه دارند. سنگ رسوبی بستری شامل فضاهایی بین لایه ها است که می تواند فواصل زیادی آب را انتقال دهد. بیشتر سنگ بسترها دارای شکستگی های عمودی است که ممکن است شکستگی های دیگر را قطع کند و باعث می شود آب از لایه ای به لایه دیگر برود. آب می تواند سنگهای کربناته مانند سنگ آهک و دولومیت را حل کرده و کانالهای محلول تشکیل دهد که از طریق آنها آب می تواند به صورت عمودی و افقی حرکت کند. غارهای سنگ آهک نمونه خوبی از کانال های محلول هستند. سنگ تجمیع شده ممکن است در زیر صدها فوت سنگ تجمیع نشده دفن شود یا در سطح زمین بیرون بیاید. بسته به اندازه و تعداد دهانه های متصل ، این سنگ بستر ممکن است آب زیادی به چاه های جداگانه برساند یا یک سیستم حامل آب ضعیف باشد.

مواد غیر تلفیقی بیش از حد سنگ زیرین است و ممکن است از بقایای سنگی باشد که توسط یخچال های طبیعی حمل می شود یا توسط جوی ها رسوب می کند یا در دریاچه ها نهشته می شود. همچنین ممکن است از ذرات بستر آب و هوایی تشکیل شده باشد که خاک دانه ای یا رسی سست را تشکیل می دهند. مواد غیر تلفیقی خوب طبقه بندی شده می توانند مقدار زیادی آب زیرزمینی را ذخیره کنند. مواد درشت – شن و ماسه – به راحتی آب را به چاه ها می رسانند.

نگاهی دقیق به سنگهای در معرض برشهای جاده و در امتداد نهرها ، انواع دهانه هایی را که می تواند در آن آبهای زیرزمینی ایجاد شود ، نشان می دهد. فضاهای بین لایه ها به ویژه در معرض سنگ بستر قابل توجه است ، فضاهای خالی بین ذرات سنگ حاوی آبی است که در این فضاها بین لایه ها نفوذ می کند. در بیشتر رسوبات شن و ماسه ، آب مواد دانه ای را اشغال می کند و آزادانه حرکت می کند. یک نگاه دقیق به سنگ های در معرض برش های جاده ها و در امتداد نهرها ، انواع دهانه هایی را که آب زمین می تواند رخ دهد نشان می دهد. فضاهای بین لایه ها به ویژه در معرض سنگ بستر قابل توجه است ، فضاهای خالی بین ذرات سنگ حاوی آبی است که در این فضاها بین لایه ها نفوذ می کند. در بیشتر رسوبات شن و ماسه ، آب در داخل مواد دانه ای اشغال شده و آزادانه حرکت می کند و پاسخ سوال  چاه آب را در چه زمین هایی حفر کنیم را می توانید پیدا کنید. در صورت هرگونه سوال درباره حفاری چاه عمیق می توانید با همکاران ما در حفاری باران تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *